گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) چیست؟

وجود سایت های مختلف برای هر کسب و کار و فعالیتی نیاز به بررسی و آنالیز دارد که بر اساس آن میتوان به بهبود و افزایش رتبه آن در موتورهای جستوجو کمک کرد. امروزه ابزارهای متنوع و کارآمدی برای تحلیل و بررسی اطلاعات سایتها و صفحات آن وجود دارد که کار ما را راحت تر میکند. همهی این اقدامات در بحث سئو سایت قرار میگیرند که نیاز به اقدامات کاربردی دارد که بر اساس آنها میتوان عملکرد سایت را در شرایط مختلف بررسی و بهبود بخشید. بسیاری از این ابزارها در جهت بازازیابی و فروش اقداماتی انجام میدهند که گوگل تگ منیجر یک نمونه مناسب در جهت تحقق این هدف است.
برای بررسی سلایق، اطلاعات و رفتار مشتریان در سایت و فعالیت آنها در صفحات ما میتوان از ابزارهای آنلاین مناسب استفاده کرد و از نتایج آنها استراتژیهای مناسبی را تعیین کنیم.
گوگل تگ منیجر چیست؟
همانطور که از نام گوگل تگ منیجر است این ابزار آنلاین به بررسی و مدیریت تگهای سایت میپردازد و آمار مناسبی را در اختیار ما قرار میدهند. برای استفاده از این ابزار کدهایی در سایت قرار میگیرد که بر اساس آن اطلاعات و آمارهای مختلفی در هر زمینه برای ما فراهم میشود. به کارگیری این کدها تغییری در ساختار سایت ما ایجاد نمیکند که از مزیتهای این ابزار محسوب میشود.
با توجه به افزایش کسب و کارها بر بستر اینترنت استفاده از این آمار و اطلاعات در بهبود و استفاده مناسب از سایت کمک میکند که در کل به فروش بیشتر، بازدید بیشتر و برندسازی آن کمک میکند.
علاوه بر گوگل منیجر ابزارهای دیگری مانند گوگل آنالایتکس وجود دارد که کارکرد مشابهی دارد و به پردازش دادهها کمک میکند.
مقایسه گوگل تگ منیجر و گوگل آنالایتکس
هر دوی این پلتفرم ها محصول شرکت گوگل میباشند که بیشتر افراد متخصص سئو به منظور بررسی دادهها و آمارگیری از شرایط سایت و صفحات مختلف آن استفاده میکنند. برای بررسی دقیق تر این دو ابزار آنلاین میتوان گفت گوگل آنالایتکس بستر و مرکز تحلیل و تجزیه دادهها میباشد و گوگل تگ منیجر ابزاری به منظور انتقال و ذخیره این دادهها میباشد. به صورت ساده تر Google Tag Manager اطلاعات و دادههای هر سایت را ذخیره و پردازش میکند و این اطلاعات را برای بررسی بیشتر، تحلیل و آنالیز به گوگل آنالایتکس ارسال میشوند.
استفاده از این دو ابزار باهم در جهت رشد و بهبود سایت تاثیر بسزایی دارد به صورتیکه دیتاها و اطلاعات کاربردی در اختیار ما قرار میدهد و با بررسی آنها میتوانیم شرایط مناسب و با کیفیتی برای سایت خود ایجاد کنیم.
مزایای گوگل تگ منیجر
در کل این ابزارهای آنلاین به منظور ایجاد امکانات بهتر و دسترسی سریع و مناسب به اطلاعات و دادههای مختلف سایت میباشد. از مزایای گوگل تگ منیجر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کاربری راحت و کارایی مناسب
برای استفاده از این ابزار نیازی به دانش برنامه نویسی نمیباشد و رابط کاربری سادهای دارد که با کاربری راحت میتوان به بررسی دیتاها پرداخت. به این صورت میتوان به راحتی تگها را راهاندازی، اضافه، حذف و یا بروزرسانی کرد.
ایجاد برچسب
استفاده از گوگل تگ منیجر به برچسبهای موردنیاز و مرتبط با کسب و کار و اقدامات ما را ایجاد میکند. در واقع استفاده از این ابزار سئو به ردیابی و بررسی نسبت کلیک روی لینکهای داخلی، خارجی و شرایط دیگر تحلیلها کمک میکند.
امکان آزمایشهای مختلف
لستفاده از گوگل تگ منیجر فرصت مناسبی برای آزمایش استراتژیهای مختلف را ایجاد میکند و متخصصین سئو با این ابزارها استراتژیهای مناسبی برای ایجاد فرایند کارآمد برای بازاریابی اتخاذ میشود.
ایجاد سرعت بیشتر
سرعت مناسب سایت یکی از المانهای مهم به جهت تاثیرگذاری بر سئو سایت میباشد که اقدامات مفیدی باید برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات آن انجام داد. با وجود تعداد خط کد کمتر در استفاده از گوگل تگ منیجر و بارگذاری ناهمزمان تگها سرعا کلی صفحات افزایش مییابد که این سرعت بالا باعث افزایش رتبه در رتبه بندی گوگل میشود.
کنترل نسخه
همانطور که در مطالب بالا اشاره شد به هنگام حذف، اضافه و بروزرسانی تگ و متغیرها نسخه جدیدی ایجاد میشود که میتوان برای بازگشت به نسخه قبلی اقدامات لازم را انجام دهید. در کل انعطافپذیری مناسبی برای انجام فعالیتهای مختلف را دارد و کار ما را راحت میکند.
اشکال زدایی خطاها
با گوگل تگ منیجر میتوان به بررسی خطاها در کد و رفع نقصهایی در جهت کاهش سرعت سایت استفاده کرد.
بررسی همهی موارد بالا و امکانات کاربردی دیگر میتوان شرایط مناسبی برای سایتهای مختلف ایجاد کرد.
از گوگل تگ منیجر برای چه مواردی استفاده میشود؟
این ابزار پتانسیل بالایی درردیابی و بررسی فعالیتهای بازاریابی دیجیتال دارد که به نمونههایی از آن اشاره میکنیم.
ایجاد فایل PDF دانلودی
بسیاری از سایتها برای ارائه اطلاعات مختلف به خصوص علمی پی دی اف هایی را قرار میدهند که یک تکنیکی برای فعالیت بازاریابی و سئو میباشد که با ابزار گوگل تگ منیجر میتوان تعداد دانلودها، کم ترین و بیشترین آنها را بررسی کرد. همچنین میتوان با بررسیها راههایی به جهت بهبود شرایط دانلود در نظر گرفت.
ردیابی رفتار پیمایش
هر کاربری که وارد سایت میشود به بررسی بخشهای مختلف صفحات ما میپردازد که با گوگل تگ منیجر میتوان رفتار کاربران را تحلیل و بررسی کرد.
این ردیابی به بررسی تعامل افراد با بخشهای مختلف صفحات، میزان توقف کاربر در صفحه، محتواهای قانع کننده و کاربردی میپردازد.
بررسی کلیکها
با این ابزار میتوان رفتار کاربران درجهت کلیک بر روی لینکها را ارزیابی و تشخیص داد. میتوان فهمید چگونه کاربر از صفحه ای به صفحه ی دیگر رفته و چه اقداماتی به کلیک بر روی المانها کمک میکند.
پیگیری فایل های ویدئویی
استفاده از ویدئو ها در سایت ها در جهت سئو آنها تاثیرگذار است که با قراردادن فایل موردنظر و با استفاده از گوگل تگ منیجر میزان تماشی ویدیو، چگونگی تماشای آن و هنگام توقف فیلم توسط کاربران در اختیار ما قرار میگیرد.
جمع بندی
وجود ابزارهای آنلاین با عنوان ابزار سئو تاثیر مناسبی برای تعیین استراتژی و بهبود سایت ما دارند که با بررسی های کاربردی و انجام فعالیت های مناسب فعالیت سایت ما بهبود مییابد. سایت سئو خوب با متخصصان در این حوزه شرایط مناسبی در جهت پیشرفت سایت ها فراهم میکند.
دیدگاهتان را بنویسید