آدرس انگلیسی یا فارسی، کدام برای آدرس صفحه بهتر است

قبل از هر چیزی توجه داشته باشید که برای فهم بهترعباراتی مثل: لینک url، پیوند یکتا، آدرس سایت، نامک و یا slug را یک معنا حساب میکنیم و به بررسی اهمیت آن میپردازیم. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که یک سئو خوب صدها فاکتور مختلف دارد و در کل خیلی به فاکتور url بستگی ندارد. ما در ایرآن کلی سایت داریم که از آدرس فارسی استفاده میکنند و حتی کلی سایت موفق داریم که از آدرس انگلیسی هم استفاده میکنند و یا حتی از هر دو. در ادامه بررسی میکنیم که؛ آدرس انگلیسی یا فارسی، کدام برای آدرس صفحه بهتر است؟
آدرس فارسی یا انگلیسی؛ کدام بهترهستند؟
url هایی بهتر هستند که کوتاه و دارای معنا و همچنین مرتبط به پست گذاشتن و موضوع سایت باشد. با توجه به نوع سایت، موضوع، شرایط و حتی سلیقه افراد این موضوع متغیر است و باید به آن توجه شود.
دلیل بهتر بودن آدرس انگلیسی به آدرس فارسی چیست؟
کوتاه بودن لینک انگلیسی نسبت به پیوند یکتا فارسی
یکی از مشکل های پیوند یکتا فارسی طولآنی بودن آن است. آدرس انگلیسی نسبت به آدرس فارسی بشدت کوتاه تر است. برای این که درک آن بهتر است آن را امتحآن کنید: در یه پست از ۵ کلمه انگلیسی در نامک (لینک پست) استفاده کنید و در یک پست دیگه ۱ کلمه فارسی در نامک بنویسید. سپس هر دو تا url رو کپی کنید و در شبکههای اجتماعی مثل تلگرام انتشار بدید. فکر میکیند کدام آدرس طولانی تر بود؟ بله آدرس فارسی طولانی تر بود در حالی که چند کلمه کمتر بود و از تعداد کاراکترای بیشتری تشکیل شده بود.
سئو مناسب url انگلیسی نسبت به url فارسی
همآنطور که قبلا گفتیم هر چقدر آدرس سایت ما کوتاه تر باشد به بهینه سازی اصولی و در واقع سئو سایت نزدیک تر است. پس با توجه به سخنان بالا میتوانیم بگیم پستها با نامک انگلیسی در سئو وردپرس مناسب تر است.
کاربرپسند بودن آدرس انگلیسی نسبت به آدرس فارسی
وقتی پست ها یامحتواهای شما پیوند یکتا انگلیسی داشته باشد، آدرس سایت کاربرپسند تر خواهد شد و کاربر میتواند به راحتی موضوع مقاله را حدس بزند. ولی پستهایی که با نامک فارسی درج میشوند، آدرس با حروف نامشخص در محیطهای دیگر مثل شبکههای اجتماعی نشون داده میشوند و اصلا با نگاه به لینک نمیشه حدس زد که مقاله مورد نظر درباره چه موضوعی است. پس با لینک های انگلیسی سایت ما تجربه کاربری بهتری خواهد داشت.
به خاطر سپردن و تایپ کردن راحتتر آدرس انگلیسی نسبت آدرس فارسی
خیلی از مدیران، وبمستران، متخصصین و طراحان سایت با سرچ کردن سریع آدرس سایت مورد نظر خودشان را بالا میآورند. حالا اگر لینک یا آدرس سایت فارسی باشد کار سختی است و تقریبا در 99 درصد موقع کسی لینک فارسی رو در نوار آدرس مرورگر خودش تایپ نمیکنه؛ چون همانطور که گفتیم این کار سختی است وخودش مشکل پیوند یکتای فارسی حساب میشود. ولی در آدرس انگلیسی به آسانی امکان پذیر است.
ایندکس شدن سریعتر آدرس انگلیسی نسبت به آدرس فارسی
تجربه نشآن داده است که لینک های انگلیسی سریع تر و آسانتر ایندکس میشوند و موتورهای جستجو گوگل آنها را بهتر درک میکنند.
چند نکته درباره آدرس فارسی و انگلیسی!
درک گوگل بالاست: گوگل به خوبی میتواند بین کلمات فارسی و انگلیسی ارتباط برقرار کند، اگر شما در پست عنوانی با عبارت سئو داشته باشید و در آدرس سئو را به انگلیسی نوشته باشید، گوگل میفهمد که آدرس با عنوان ارتباط دارد.
مثل بعضی از افزونهها ربات نباشید: افزونههایی مانند یواست و افزونههای مشابه، که شبیه ربات هایی هستند که صرفا فاکتورهایی را یادآوری میکنند. پس اگر متن فارسی دارید و آدرس انگلیسی، و این افزونه پیغام “کلمه کلیدی در آدرس وجود ندارد” را میدهد، نشونه ضعف رباتها در برابر انعطاف پذیری افکار انسان میباشد.
گوگل در پست SEO Starter Guide به خوبی اشاره میکند که چه آدرسی، از نگاه خودش مناسب تر است. گوگل به شکل خلاصه بیان میکند که آدرس سایت رو با کاراکترهای IDs محصولات خود درج نکنید. یا مثلا از اسمهای عمومی مثل page1.html استفاده نکنید.
نکات داشتن یک آدرس سایت استاندارد
- حروف انگلیسی
- عدد
- حروف فارسی
- خط تیره (-)
- آدرس فارسی یا انگلیسی
شما چه از آدرس فارسی استفاده کنید و چه از آدرس انگلیسی خیلی فرقی ندارد، مهم این است که آدرس به شکل اصولی استفاده شود و سئو به زبان آدرس یک سایت خیلی وابسته نیست. ولی از جنبه های خاصی که اشاره شد اهمیت دارد و جلوی دید کاربرانی است که دنبال سایت مورد نظرشان میگردند و به نوعی تاثیر غیر مستقیم خود را دارد. پس بهتر است این که تمرکزمان بر روی کیفیت محتوا، سرعت سایت و … باشد.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
موضوع جالبی رو انتخاب کردید. الان هر اقدامی رو سئو سایت تاثیر داره