تقویم محتوایی Content Calendar چیست؟

تقویم محتوایی یکی از ابزارهای سازماندهی محتوا در فضای مجازی است. این ابزار به ما کمک میکند که برای تولید محتوا و انتشار آن نظم داده که آن را برایمان برنامه محور میکند.
تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوایی (Content Calendar) جایی است که ما در آن برای تولید محتوایمان برنامه ریزی میکنیم. این به ما کمک میکند که محتوایمان طی چند روز زمانی مشخص شود و برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یا وبسایت های مختلف برنامه ای داشته باشیم.برای مثال ما برای سال 1402 برنامه فقط تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و وبسایت ها قرار است انجام دهیم و این میشود برنامه ما در سال یا در هفته و….
در تقویم محتوایی می توانیم مسئولیت هر فرد را در هر تولید محتوایی مشخص کنیم. مثلا یکی برای تولید محتوا بازاریابی میکند, یکی محتوا را مینویسد, یکی آن را انتشار می دهد و… که این میتواند به ما برای جذب مشتری و پیشرفت در کارمان کمک کند.
نقویم محتوایی چه ویژگی هایی برای صاحبان کسب و کار دارد؟
تقویت برند: تقویم محتوایی در نوع و زمان مشخص شده برای تولید محتوا برای برند خود که پیش بینی شده را مشخص می کند. اگر در موقعیت مناسب تولید محتوا کنیم باعث تقویت برند ما میشود و در کارمان پیشرفت زیادی میکنیم.
ایجاد نظم محتوایی: تقویم محتوایی به تولید و انتشار محتوا نظم میدهد. این ویژگی باعث میشود اختلالی در کار با افراد مختلف، ازجمله نویسندگان، ویراستاران، استراتژیستها و طراحان در مدیریت محتوا ایجاد نشود.
تیم سازی محتوایی مسئولیت های مختلف را برای افراد گروه مشخص میکند و نقش آن ها را در مدیریت محتوا بررسی می کند.
سازماندهی فعالیتهای مربوط به محتوا: در تقویم محتوا میتوانیم یا از راه دور یا نزدیک محتوایی را مدیریت و سازماندهی کرد تا بفهمیم که چه کسی چقدر در این پروژه و کار تلاش کرده است.
شناسایی نقاط عطف محتوا: رویدادها یا تاریخهای مهم نقاط عطف محتوا هستند که آنها را در تقویم محتوایی مشخص میکنیم. این نقاط عطف برای شناساندن کسبوکار به جامعه هدف بسیار تأثیرگذار هستند.
کاربرد تقویم محتوایی در شبکه های اجتماعی و وبلاگ
ایجاد تقویم محتوایی راهکاری برای به یاد داشتن جزئیات بازاریابی محتوایی است که به وسیله آن میتوانیم اطلاعات را به صورت دسته بندی شده و مرتب سازی شده نگهداری کنیم. چند تا کاربرد دارد که قرار است در این بحث به آن بپردازیم.
بروزرسانی ساده استراتژی های محتوایی
تقویم محتوا دید بزرگی از استراتژی های کلی را برای بزاریابی ارائه میکند. با کمک آن میتوانیم تمام چیزهایی که برای محتوایمان و کار های دیگری مثل موضوعات ارسالی روی وبلاگ, رسانه های اجتماعی متنوع و… را مدیریت و در صورت نیاز بروزرسانی کنید.
پر کردن شکاف های محتوایی
با یک نگاه به محتوایتان میتوانید متوجه بشید که در رابطه با چه موضوعی بیشتر متمرکز هستید. ممکن است یک موضوع یا در رابطه با زمینه خاصی محتوایی را نادیده گرفته باشیم. با تقویم محتوایی میتوانید شکاف های محتوایی خود را شناسایی کنید و از آن برای فرصت های بهتر برای پبشرفت کسب و کار خود استفاده کنید.
حفظ ثبات و سازگاری محتوایی
اگر میخواهد برای مخاطبانتان جلب توجه و جلب رضایت کنید و آن ها را به بازدید کنندگان و مشتریان وفاداری تبدیل کنید باید ثبات و سازگاری در تولید محتوا خود حفظ کنید.
در ارتباط نگهداشتن مخاطبین
زمانی که با ایده های محتوایی جدید روبرو میشوید امکان دارد برای انتشار آن عجله داشته باشید. شاید این شیوه برای مدت کوتاهی جواب دهد ولی در طولانی مدت باید محتوایی که برای آن برنامه ریزی شده را منتشر کنیم.
ممکن است محتوایی که میخواهیم بارگذاری کنیم با محتوایی که از قبل گذاشتیم یکی باشد و برای مخاطبان تکراری باشد. اما با تقویم محتوایی این کار برای ما راحت تر میشود و میتواند ما را از محتوایی که از قبل گذاشتیم آگاه کند و باعث میشود مخاطب همیشه محتوایی تازه از سایت شما را مشاهده کند که برای افزایش ارتباط و تعاملش اثر گذار است.
و همینطور میتوان راحت تر عملکرد و پیشرقت خود را در رسانه های مختلف بررسی کنید.
چگونه تقویم محتوایی بسازیم؟
برای درست کردن تقویم محتوایی باید موضوعات خود را از قبل آماده کرده باشید. یا قبل از پیدا کردن موضوع و تولید محتوا باید بدانید که قرار است شما را به چه اهدافی برساند.
آیا میخواهید چیزی بفروشید؟ برای جذب مخاطب قرار است چه برندی برای کسب و کارتان انتخاب کنید؟ سرعت سایت و سئو آن برایتان چقدر مهم است؟
مخاطبیت اصلی و اهداف فروش را مشخص کنید
قدم اول: به سراغ محصولات و ایده هایی که برای سایتتان دارید بروید و آن ها را بررسی و ارزیابی کنید.
برای مثال: محصولاتی که میفروشید فیزیکی است یا نرم افزاری؟ بعد مخاطبین هدف خود را مشخص کنید. یادتان باشد که همه مخاطبین یکسان نیستند و سلیقه های خاص خودشان را دارند.
کمک گرفتن از بخش فروش کسب و کارتان هم شما را زود تر به نتیجه میرساند. میتوانید رقبایتان را در را با بطه با کسب و کارتان بررسی کنید تا به بهبود و پیشرفت کسب و کارتان کمک کند.
ایده پردازی های محتوایی را یادداشت کنید
زمانی که اهداف فروش و مخاطبین واضح باشد راحت تر میتوانید به ایده هایتان فکر کنید و موضوعات مربوط به محتوا و سایتتان را پیدا کنید و برای مشتریان یک سایت سئو شده خوب و محتوای عالی را رقم بزنید. زمانی برای خودتان در ذهنتان ایجاد کنید که مثلا مخاطبان از چه محتوایی خوششان می آید و برایشان بیشتر جذاب است.
از سرچ کردن و جستجو گوگل کمک بگیرید مثلا کلمات کلیدی هر متن را سرچ کنید و بدانید که کاربرد آن ها چیست.
اطلاعات را در یک فایل ذخیره کنید
تمامی ایده ها را در یک فایل اکسل ذخیره کنید این فایل راهنمای شما برای تدوین تقویم محتوایی خواهد بود. عواملی مانند بازدید ها یا تعامل مخاطبین، ترافیک های ورودی، کلمات کلیدی برتر و ترند روی ایده های اثر میگذارند.
تقویم محتوایی کسب و کار های مختلف یکسان نیستند. ممکن است شما در کسب و کارتان به برخی ازپارامتر های اصلی اهمیت بیشتری بدهید. بنابراین باید تقویم محتوایی بر اساس نیازمندی های خود تدوین کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.
ستون های اصلی یک تقویم محتوایی
- عناوین محتوایی و ایده هایی که پیدا میکنید
- ایده هایی برای توسعه محتوا
- کلمات کلیدی اصلی و فرعی مربوط به هر ایده محتوایی
- نوع محتوا
- فراخوانی به عمل مورد نظرتان
- تصاویر محتوا و منبع آن
- نام مسئول
- وضعیت محتوا
- ابزار ویرایش محتوا
- اخرین تاریخ و مهلت پیش نویس محتوا
- اخرین تاریح و مهلت انتشار محتوا
- پتانسیل ترافیک و رتبع بندی محتوا
جمع بندی
در نهایت پیدا کردن هدف و ایجاد برنامه ریزی مشخص برای بهبود سئو سایت کمک بزرگی به پیشرفت در کسب و کارهای مختلف می کند که بهتر است با رعایت اصول و قواعد گفته شده شرایط خوبی را برای سایت خود فراهم کنید.
در هر بخش و فعالیتی تیم سئو خوب می تواند راهنمای خوبی برای فعالیت های شما باشد در صورت نیاز می توانید با مشاورین ما در تماس باشید.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خیلی کامل بود واقعا تقویم محتوایی خیلی به کار ها نظم میده