آنالیز سئو چیست؟
امروزه هر کسب و کار سنتی برای فروش بیشتر و برند شدن نیاز به سایت و مطرح شدن در اینترنت دارد به گونهای که بازار به این سمت حرکت میکند و باید با این شرایط جلو برویم تا فرایند مناسبی برای همه کسب و کارها و محیطهای مختلف فراهم شود. طراحی سایت در زمینههای مختلف با توجه به نیاز امروز جامعه کار هوشمندانه و مفیدی است که باید برای آن وقت گذاشت. دیده شدن و بهبود یافتن سایت در نتایج جستوجوی گوگل بر اساس قوائد و اصولی خاص انجام میشود که به این اقدامات سئو گفته میشود که برای کسب نتیجه بهتر در این شرایط باید تحلیلها و آنالیزهای مناسبی انجام شود. آنالیز سئو از بخشهای مهم سئو خوب است که توسط کارشناسان انجام میشود و به بهبود اوضاع سایت و صفحات آن کمک میکند.
آنالیز و تحلیل سئو بخش مهمی از فعالیت سئو کاراران است که ابزارها و المانهای مختلف و متنوعی برای این کار به کمک میآیند.
آنالیز سئو چیست؟
تحلیل و بررسی دیتا، آمار، ترافیک، کلمه کلیدی، بک لینک، شرایط کلی سایت خود و رقبا و در نهایت همهی اطلاعات مورد نیاز برای بهبود سایت را آنالیز سئو میگویند. انجام این فعالیتها به تعیین استراتژی مناسب و هدفمند برای نتیجه گرفتن در بهبود سایت بسیار کمک کننده و لازم است. کارشناسان سئو از ابزارهای مشخص و مخصوصی که در بازار عرضه شده برای آنالیز و تحلیل دادهها استفاده میکنند.
در کل بررسی ویژگیهای فنی سایت در آنالیز سئو انجام میشوند و در صورت نیاز شناسایی و بهبود مییابند. مدلهای مختلفی از این بررسی برای بهبود و گسترش سایت انجام داد که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم.
چرا آنالیز سئو مهم است؟
همانطور که در مطالب بالا اشاره شد کار سئو بهبود کلی سایت به جهت فروش، بازدید و استاندارد سازی بیشتر است که نیاز است برای پیشبرد اهداف اقدامات کاربردی و حساب شدهای برای آن انجام شود. آنالیز سئو ما را در جهت پیشبرد اهدافمان کمک میکند و یکی از مشخصههای انجام سئو توسط کارشناسان، آنالیز و تحلیل بخشهای مختلف سایت است که باید به نکات و ویژگیهای آن توجه کرد.
انواع آنالیز سئو
انجام این عمل مدلها و نوعهای مختلفی دارند به این جهت که هر بخش و مرحلهای از آن باید تحلیل و بررسی شوند. بخشهای آنالیز سئو شامل نکات زیر میشوند:
- آنالیز درون صفحه
- آنالیز بیرون صفحه
- آنالیز کلمات کلیدی
- آنالیز محتواها
بررسی هر یک از این بخشها پیشرفت سایت را بهبود میبخشد که به همین جهت باید با دقت و کیفیت مناسب این فرایند انجام شود.
آنالیز سئو درون صفحه
به صورت کلی سئو دورن صفحه مجموعه اقداماتی در داخل سایت میباشد که باید همهی زوایا و جنبههای داخل سایت بررسی و آنالیز شوند. اقدامات مورد نظر در آنالیز سئو درون صفحه مربوط به استفاده از تگهای مناسب، بررسی لینکهای داخلی و خارجی، به کارگیری تصاویر مناسب، بهینه سازی URL ها و … میباشد.
به عنوان مثال تولید محتوا در سئو درون صفحه از مهمترین اقدامات است که باید از کلمات کلیدی مناسب و به روزی استفاده شوند. بررسی انواع کلمههای کلیدی با توجه به ابزارها و سایتهای مختلف مانند گوگل ترندز و … انجام میشود.
هدینگها از مهم ترین بررسیها برای آنالیز محتواها میباشد که استفاده از H1 تا H6 باید به صورت مناسب و کارآمد انجام شود.
لینکها شرایط مناسب و کاملی را به منظور پیونددهی به سایت و صفحات دیگر انجام میدهند که یکی از المانهای ربات گوگل برای امتیاز دهی به سایتها توجه به لینکهای مختلف میباشد که باید برای استفاده از آنها بسیار دقت کرد.
بررسی تصاویر در آنالیز سئو تاثیر خود را دارد به گونهای که لازم است نوشتن alt آنها رعایت شود تا در جستوجو ها به راحتی سرچ و دیده شوند.
URL صفحات مختلف باید کوتاه و متناسب با موضوع صفحه باشد تا بتوان بررسی مناسبی برای آن انجام داد. بهینه سازی URL ها اهمیت زیادی در رتبه دهی سایت توسط رباتهای گوگل دارد که لازم است آنالیز خوبی برای بهینه سازی آنها در نظر گرفت.
سرعت بارگذاری مطالب و صفحههای مختلف سایت اهمیت بالایی در جذب کاربران و در نهایت رتبه بندی مناسب دارد که هرچه سرعت آن بالا باشد امتیاز مثبتی محسوب میشود. یکی از اقدامات لازم برای افزایش سرعت لازم میتوان حجم تصاویر و فایلهای داخل صفحه را کم کرد.
آنالیز سئو بیرون صفحه
فعالیتهای مربوط به آنالیز سئو بیرون صفحه مربوط به بررسی بک لینکها، به کارگیری شبکههای اجتماعی، ریپورتاژ آگهی و … میباشد. آنالیز سئو در این نوع از فعالیتها بسیار ضروری و مهم است و تاثیرات مناسب و مشخصی در بهبود رتبه سایت ما دارد.
آنالیز بک لینکها
به صورت کلی بک لینک به معنی استفاده سایتهای دیگر از صفحات سایت ما در محتواهای خود میباشد که برای آنالیز بک لینکها ابزارهای مخصوصی وجود دارد که میتوان برای سازماندهی بهتر این اقدامات انجام شود.
به کارگیری شبکههای اجتماعی
به طور کلی به کارگیری شبکههای اجتماعی یکی از المانهای امتیازدهی موتور گوگل نیست اما در نوع خود به بازدید سایت ما کمک میکند با بررسی ابزارهای سئو میتوان میزان ورودی کابران از طریق لینکهای مختلف را آنالیز کرد.
ریپورتاژ آگهی
استفاده از تبلیغات شرایط مناسبی برای بازدید و فروش کسب و کارهای مختلف ایجاد میکند که به منظور دیدن نتیجه ریپورتاژ آگهی میتوان از ابزارها استفاده کرد و نتیجه استراتژی خود را مشاهده کرد.
ابزارهای آنالیز سئو
با توجه به مطالبی که گفتیم این ابزارها هستند که کار ما را در آنالیز سئو سایت راحت میکنند پس لازم است با ابزارهای مناسب آن آشنا شویم. از انواع ابزارهای آنالیز سئو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ابزار ahref
این وبسایت از بهترین ابزارهای آنالیز سئو میباشد که کمک بزرگی در تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات سایت میباشد. با بررسی و آنالیز شرایط در این ابزار میتوان نقصها و مشکلات آنها را شناسایی کرد و در صورت نیاز آنها را برطرف کرد همچنین برای تحلیل و بررسی سایت رقبا نیز میتوان این ابزار را به کار برد.
ابزار Google Search Console
استفاده از این ابزار برای آنالیز سئو سایتها رایگان است و با توجه به افزودن کد در سایت ارتباطی بین آن و ابزار گوگل سرچ کنسول ایجاد میشود که اطلاعات مفیدی در رابطه با کلمه کلیدیها، لینکها، رتبه صفحات و … در اختیار ما قرار میدهد.
ابزار Moz Pro
همانند ابزارهای دیگر این نوع نیز اطلاعت کاربردی به ما نشان میهد که از ویژگیهای دیگر آن میتوان به به روز بودن با توجه به الگوریتمهای گوگل و پاسخدهی مناسب آنها اشاره کرد. در رابطه با نحوه عملکرد سایت و بهبود نواقص آن این ابزار کاربری خوبی برای ما ایجاد میکند.
جمع بندی
برای داشتن رتبه مناسب و عالی در موتورهای مختلف آنالیز سئو کمک بزرگی میکند که باید به اطلاعات و شرایط آنها تسلط کافی داشت تا نتیجه مناسبی حاصل شود. سئو سایت با شرایط مناسب به آنالیزهای کاربردی نیاز دارد که میتوانید برای این کار از متخصصان ما در سئو خوب مشاوره بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید